Het laatste nieuws uit de webdesign branche

Met het laatste webdesign nieuws enĀ tips & trucs proberen wij u op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen op het internet.

Advertentie

Ook adverteren op deze gids? Bekijk hier de mogelijkheden.

Veel reclamebureaus slecht vindbaar op internet

Geplaatst op 29 juni 2010

Het is geen uitzondering: een reclamebureau met een website die modern, opvallend en vooral heel slecht vindbaar is. Hoe excentrieker het ontwerp, hoe meer dit de technische realisatie in de weg staat. En dan worden er wel eens oplossingen gebruikt die niet helemaal zoekmachine-vriendelijk zijn.

Reclamebureaus willen met hun eigen website natuurlijk graag laten zien wat ze in huis hebben. Creativiteit en originaliteit, daar draait het om. Soms kan het niet gek genoeg, als het maar opvalt tussen de websites van de concurrenten.

Creatieve uitspattingen vs. functionaliteit

Vaak wordt er voor zo’n ontwerp gebruik gemaakt van aparte lettertypes, animaties, video, audio en opvallende foto’s van hoge kwaliteit. Dan moet er een trukendoos worden  opengetrokken om deze creatieve uitspattingen om te zetten naar een goed functionerende website. En maar weinig trucjes worden gewaardeerd door zoekmachines als bijvoorbeeld Google.

Cruciale fouten door onkunde

Tuurlijk, als we de teksten gewoon opslaan als afbeelding, kunnen we in korte tijd een modern ontwerp publiceren. En wanneer we belangrijke content verwerken in een statische Flash-animatie, kunnen we bijzondere, animerende effecten aan de tekst toevoegen. Echt waar, deze trucs worden nog regelmatig toegepast door reclamebureaus, die zichzelf vervolgens nog steeds ‘professioneel’ durven te noemen. 

Helaas staan ze er in veel gevallen niet bij stil dat de tekst in een afbeelding of in een statisch Flash-bestand niet geïndexeerd kan worden door zoekmachines. En dat dit desastreuze gevolgen kan hebben voor de positie in de zoekresultaten. Het updaten van de website wordt er ook niet makkelijker op als de content bestaat uit plaatjes en animaties. Maar als het eenmaal online staat, is het goed. Toch?

Technische realisatie uitbesteden aan professionals

Hieruit blijkt maar weer dat reclamebureaus de technische realisatie van hun website beter kunnen overlaten aan een bedrijf dat wel de juiste kennis van webdevelopment in huis heeft. Dit scheelt veel ellende, want hoe professioneel komt een reclamebureau over wanneer de eigen website niet eens goed vindbaar is?

Bovendien kunnen zij de tijd die ze anders in de realisatie van de website zouden steken, beter besteden aan opdrachten die wel een positief resultaat opleveren.

Samenwerking heeft veel voordelen: lucratief en leerzaam

Een samenwerking tussen een reclamebureau en een internetbureau kan veel voordelen hebben. Het belangrijkste is dat beide bedrijven het werk kunnen doen waar ze goed in zijn. Het reclamebureau ontwerpt, en hoeft zich niet meer druk te maken om technische problemen.
Het internetbureau hoeft zich niet langer zorgen te maken over huisstijl en drukwerk, maar kan zich focussen op de nieuwste internettechnieken en het toepassen hiervan.

Door zo'n samenwerking kunnen beide bedrijven kunnen hun klanten meer bieden, namelijk een totaalpakket zonder beperkingen op het gebied van vormgeving óf techniek. Het dienstenpakket krijgt een meerwaarde.

Bovendien kunnen partners elkaar adviseren over de nieuwste trends. Ze kunnen veel van elkaar leren. Want de ontwikkelingen staan zowel op het gebied van design als op het gebied van internet nooit stil. En dat er voor veel mediabedrijven nog genoeg te leren valt, dat is wel duidelijk.

Terug naar de vorige pagina