Het laatste nieuws uit de webdesign branche

Met het laatste webdesign nieuws enĀ tips & trucs proberen wij u op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen op het internet.

Advertentie

Ook adverteren op deze gids? Bekijk hier de mogelijkheden.

Veel internetdiensten gaan slecht om met voorwaarden

Geplaatst op 27 april 2011

Uit een onderzoek van Bright en RTL Nieuws is naar voren gekomen dat veel bekende internetbedrijven hun klanten duperen door slecht om te gaan met voorwaarden, garanties en privacy.

Tijdens het onderzoek werden 21 bekende internetbedrijven, waaronder Facebook, Apple, Hyves, Google en Microsoft beoordeeld op de manier waarop zij hun klanten informeren over hun regels en voorwaarden en hoe ze omgaan met gebruikersgegevens en garantie. Meer dan de helft van de bedrijven scoorde hierbij een onvoldoende.

Voorwaarden worden herschreven

Het belangrijkste probleem bleek dat de algemene voorwaarden regelmatig worden aangepast of volledig worden herschreven, vaak in het nadeel van de consument.  RTLnieuws heeft een aantal opvallende antwoorden op een rijtje gezet:

Vraag: Blijft de video die ik upload bij YouTube mijn eigendom of draag ik dat recht over aan YouTube?
Antwoord: Je geeft YouTube een eeuwigdurend recht om jouw video naar eigen inzicht te gebruiken.

Vraag: Wat doet Foursquare eigenlijk met mijn locatiegegevens? Mogen ze die ook doorverkopen?
Antwoord: Al je gegevens worden gedeeld met een groot aantal commerciële partners, dus ook je locatiegegevens.

Vraag: Mag Gmail meekijken in jouw persoonlijke e-mail?
Antwoord: Al je e-mail via Gmail wordt door Google gedatamined op bruikbare commerciële informatie en toegevoegd aan je persoonlijk profiel.

Vraag: Tot welke persoonlijke informatie geeft Facebook toegang aan adverteerders?
Antwoord: Tot alle informatie die je zelf vermeldt, alle informatie die Facebook kan dataminen en informatie over alle mensen in je netwerk.

Weinig verantwoordelijkheid of garantie

Daarnaast nemen bedrijven weinig tot geen verantwoordelijkheid wanneer consumenten schade lijden, bijvoorbeeld als er per ongeluk data wordt gewist. Wanneer fotosite Flickr per ongeluk alle online fotoalbums wist, accepteren zij daarvoor geen enkele verantwoordelijkheid. Ook Hotmail biedt geen enkele garantie dat dat alle e-mail netjes bewaard blijft.

In totaal zijn de voorwaarden van 21 bedrijven onderzocht. Het gemiddelde cijfer, een 4.9, is veronrustend. Vooral Amerikaanse bedrijven, zoals Microsoft en Paypal, scoorden laag. WordPress, Twitter en het Nederlanse Hyves scoorden gelukkig wel voldoende: een zeven.

Het eindrappert, getiteld 'Accept or Decline' is te downloaden via de website van RTL Nieuws.

Bron: RTL Nieuws en Nu.nl

Terug naar de vorige pagina